Verrijking van audiovisuele input om diepte van woordenschatkennis bij tweedetaalleerders te stimuleren
ABSTRACT
Dit project onderzoekt de effectiviteit van verrijkingstechnieken bij audiovisuele input (video) om de diepte of kwaliteit van woordenschatverwerving bij tweedetaalleerders Frans te stimuleren. Diepte van woordenschatkennis verwijst naar de mate waarin leerders een bepaald woord kennen en omvat een reeks aspecten zoals kennis van bijvoorbeeld woordvorm, betekenis, en gebruik. Daar waar voorgaand onderzoek vooral focust op geschreven input, spitst dit project zich toe op het potentieel van audiovisuele input voor woordenschatverwerving.
In dit project worden drie verrijkingstechnieken bestudeerd. De eerste techniek, type ondertitel, betreft het toevoegen van verschillende types ondertitels (volledige ondertitel, kernwoord, kernwoord met vertaling) in de doeltaal of de moedertaal bij audiovisuele input. De tweede techniek verwijst naar het herhaald voorstellen van de doelwoorden, door de video meerdere keren te bekijken en door een doelwoord herhaaldelijk aan te treffen. De derde techniek, pre-teaching, verwijst naar het vooraf aanleren van de doelwoorden. De effectiviteit van elke verrijkingstechniek voor het stimuleren van woordenschatkennis wordt onderzocht in experimentele studies aan de hand van woordenschattesten, interviews, en eye-tracking