Minister Crevits brengt werkbezoek aan ITEC

Educatieve technologie als speerpunt voor het onderwijs van morgen

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits bracht vandaag een werkbezoek aan de iMinds-onderzoeksploeg ITEC (Interactive Technologies) van KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.  ITEC is één van de belangrijkste interdisciplinaire onderzoeksploegen actief op Kulak met ruime expertise op het vlak van educatieve technologie (EdTech). Met dit werkbezoek onderlijnt minister Crevits het belang van onderzoek naar educatieve technologie en het belang van interactie hierin met het Vlaamse onderwijsveld en ons bedrijfsleven. Het onderzoek van nu geeft immers vorm aan het onderwijs van morgen waarin digitaal leren een alsmaar centralere plaats zal innemen.   

Leren op maat

Minister Crevits maakte tijdens het werkbezoek kennis met projecten als Franel en Nedbox. Dat zijn eenvoudige en gebruiksvriendelijke leeromgevingen waar kinderen en jongeren, maar ook volwassenen, op maat hun taalvaardigheid kunnen testen en verbeteren. Je zit als gebruiker mee aan het stuur. Het huidige onderzoek van de EdTech-divisie van ITEC legt zich onder meer toe op dergelijke gepersonaliseerde oefen- en testomgevingen waarbij de leeromgeving zich aanpast aan het profiel van de leerling.

In zo’n leersysteem ‘op maat’ wordt de volgorde waarin de taken worden aangeboden onder meer bepaald in functie van de scores op eerdere taken. Als gebruiker krijg je na oefeningen en taken onmiddellijk feedback, wordt je aangemoedigd en kan je veelal in interactie gaan. Niet langer louter meerkeuze- of invuloefeningen, maar dus ook open vragen of dialoogsystemen komen binnen bereik van digitale toetsomgevingen.

Ook het gebruik van technologie om samenwerken en interactie op meerdere locaties tegelijkertijd mogelijk te maken is één van de onderwerpen die onderzocht worden. Vragen als: ‘Hoe kunnen we lessen aan grotere groepen interactiever maken?’ of ‘Hoe zetten we technologie in om leerlingen en studenten te ondersteunen in het samen uitvoeren van taken?’ komen er aan bod.

 

Interactie met het Vlaamse bedrijfsleven

ITEC is erkend als onderzoeksgroep binnen het interuniversitair strategisch onderzoekscentrum iMinds, dat samen met IMEC Vlaanderens hightech onderzoekscentrum voor de digitale economie vormt. ITEC is zonder meer voortrekker in het onderzoek naar EdTEch en deed mede via iMinds tal van onderzoeksprojecten met het Vlaamse bedrijfsleven rond topics als serious gaming, mobiel leren, educatieve apps en digitale leeromgevingen.

In interactie met kenniscentra als ITEC zet ook het Vlaamse bedrijfsleven als maar duidelijker in op EdTech. Grote technologiespelers zoals Barco en Televic gaan resoluut voor de educatieve markt. Maar ook de mediasector, de uitgeverswereld en de gaming industrie interesseren zich in stijgende mate in educatieve technologie. Ook de Vlaamse overheid toont interesse in digitale innovatie in ons onderwijs en onderschrijft de ontwikkelingen.

EdTech is internationaal aan het doorbreken. De technologie is klaar om op bredere schaal binnen het onderwijs en opleidingen te worden ingezet en beloftevolle nieuwe technologieën kondigen zich aan. In de regio wordt, mede gezien kenniscentra in (West-) Vlaanderen, dan ook heel sterk ingezet op deze thematiek.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Digitale innovatie in het onderwijs is belangrijk. Vlaanderen staat aan de top in het onderzoek naar educatieve technologie, mede dankzij de iMinds-onderzoeksgroep ITEC op KU Leuven Kulak.  Onze technologiebedrijven zetten in stijgende mate in op deze sector. Het is goed dat kenniscentra, bedrijven en overheid de handen in mekaar slaan om via iMinds van educatieve technologie een speerpunt te maken binnen deze regio. Dit werkbezoek smaakt naar meer.”  

 

EdTech-divisie ITEC?

De EdTech-divisie de iMinds-onderzoeksploeg Interactive Technologies (ITEC), wordt geleid door vier professoren van Kulak en telt momenteel een 20-tal extern gefinancierde junior en senior onderzoekers. De voorbije vijf jaar werden meer dan 10 doctoraten binnen dit domein met succes verdedigd, werden meer dan 100 internationale publicaties gerealiseerd en werd een bijzonder rijke projectportefeuille uitgebouwd. Via spin-offs en bilaterale contracten is er intense interactie met het bedrijfsleven. En via implementatieprojecten (zoals www.franel.eu of www.nedbox.be) is er een onmiddellijke return voor het onderwijsveld.

 

Scroll to top