Optimaliseren van technologie-ondersteund groepswerk binnen onderwijs en professionele contexten

DOCTORAL RESEARCH PROJECT

Berten Hurkmans

Hoewel de waarde van collaboratieve probleemoplossing (CPS) algemeen wordt erkend, is succesvol samenwerken niet gegarandeerd. Eerder werk op het gebied van computerondersteund samenwerkend leren heeft uitgewezen dat docenten in educatieve contexten en leercoaches in professionele contexten vaak de kennis missen over hoe CPS het beste wordt aangeleerd. Bovendien zijn de tools om CPS te ondersteunen en objectief te beoordelen momenteel niet beschikbaar. Dit is problematisch gezien het feit dat meer samenwerken in het (Vlaamse) onderwijs extra uitdagingen creëert voor leerkrachten die al te maken hebben met grotere en meer diverse groepen leerlingen. Het is belangrijk om te onderzoeken hoe technologie kan helpen om CPS te onderwijzen, effectief te ondersteunen en te beoordelen, zowel in het onderwijs als in professionele contexten. Het doel van dit PhD-project is om eerst de huidige state-of-the-art inzake ondersteuning van CPS te onderzoeken door middel van een literatuuronderzoek. Ten tweede zal het project zich richten op hoe we de kwaliteit van samenwerking kunnen evalueren op basis van een multimodale aanpak. Ten derde zal dit PhD-project verschillende interventiestudies opzetten om systematisch de effectiviteit te onderzoeken van specifieke tools ter ondersteuning van het onderwijzen, reguleren en beoordelen van CPS-vaardigheden. De drie tools die zullen worden bestudeerd zijn: 1) een dashboard dat procesvariabelen visualiseert voor studenten en de leercoach; 2) een slimme editor die het ontwerp van effectieve pedagogische scenario’s ondersteunt, en 3) een slimme tool voor het samenstellen van groepen die het organiseren en beheren van teamprocessen ondersteunt. Over het algemeen beoogt het onderzoeksproject een beter begrip van de hele keten van voorbereiding, playout en nabespreking van een CPS-les of -training te creëren, en streeft het naar evidence-based ontwerprichtlijnen voor zowel de educatieve als de professionele context.

Person in charge of the project

Co-promotor(s)

Duration

  • 2020 – 2024
  • Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Scroll to top