i-lEARN

Gepersonaliseerd digitaal leren in het Vlaamse onderwijs.

Leren op maat van elk kind wordt internationaal vaak als de toekomst van ons onderwijs naar voor geschoven. In het rapport “The future of learning: preparing for change” (JRC European Commission, 2011) wordt gepersonaliseerd leren bijvoorbeeld als absolute prioriteit voorgesteld: “The key for unlocking the future of learning will be the promotion of personalised learning plans and tailor-made learning activities” (Ibid., p. 11).

Technologie is bovendien een bijzonder krachtige hefboom om leren op maat mogelijk te maken. Gepersonaliseerd digitaal leren laat bijvoorbeeld toe om te differentiëren, om leerlingen uit te dagen en te impliceren, en leerkrachten inzicht te geven in leerprocessen van leerlingen om hen zo ook te helpen bij het identificeren van leerlingen die dreigen af te haken. Gepersonaliseerd leren of leren op maat wordt dus steeds crucialer, willen we de hedendaagse uitdagingen op vlak van onderwijs, maatschappij, en arbeidsmarkt aanpakken. Met dit I-LEARN-project zetten we in op personalisering (met de i van individu) en op verantwoord en duurzaam inzetten van technologie (met de i- die tegelijk verwijst naar de digitale wereld).

Hoewel het belang van gepersonaliseerd leren al in 2011 werd onderlijnd door de Europese Commissie, heeft dit tot op vandaag weinig tot geen weerslag gehad op het Vlaamse onderwijs. Dit is op zich niet verrassend aangezien we voor een efficiënte, duurzame, grootschalige, en kwaliteitsvolle implementatie van gepersonaliseerd leren niet over één nacht ijs kunnen gaan. Anderzijds is het meer dan ooit van belang om ten volle op gepersonaliseerd leren in te zetten om zo een antwoord te kunnen bieden op de huidige en toekomstige uitdagingen in ons onderwijs.

Het hoofddoel van dit project bestaat er in digitale oplossingen voor gepersonaliseerd leren op een kwalitatieve en duurzame manier te implementeren in het Vlaamse onderwijs. Concreet zal dit mogelijk gemaakt worden door een online portaal te voorzien waar digitale toepassingen voor gepersonaliseerd leren drempelvrij ter beschikking zullen worden gesteld aan alle Vlaamse scholen en leerkrachten. Cruciaal hierbij is dat we daarnaast ook voorzien in de nodige training en begeleiding op maat om die toepassingen op een zo efficiënt mogelijke manier in te zetten. Doelstelling van dit project is om een dergelijke succesvolle implementatie te voorzien in minstens 10% van de Vlaamse basis- en secundaire scholen tegen eind september 2022.

Het verwachte hefboomeffect van dit project is op drie niveaus te situeren. Een eerste effect is te vinden op het vlak van professionalisering van scholen en leerkrachten voor wat betreft efficiënt pedagogisch-didactisch gebruik van EdTech (educatieve technologie). Concreet betekent dit dat er niet enkel ingezet wordt op het ter beschikking stellen van de technologie maar ook op de pedagogisch-didactische efficiëntie van die technologie. Om leerkrachten en scholen hierin te ondersteunen wordt de nodige begeleiding en coaching voorzien in het kader van dit project.

Ten tweede zal dit project educatieve technologie voor gepersonaliseerd leren drempelvrij ontsluiten door de creatie van een overkoepelend portaal waar software providers hun digitale toepassingen kunnen inpluggen. Door dit te bundelen en te beheren via één platform beogen we een zo transparant mogelijke ontsluiting zodat het gebruik van toepassingen voor elke school een haalbare kaart wordt.

Ten derde wordt van een grootschalige effort voor implementatie van educatieve technologie ook een impact verwacht op Vlaamse bedrijven, wat ongetwijfeld zal bijdragen tot een professionalisering van het Vlaamse EdTech veld.

Om dit alles te realiseren wordt de kennis en expertise van de volgende partners gebundeld: imec, RVO society (“educatieve spin-off” van imec), KU Leuven onderwijsbeleid, en onderzoeksgroepen itec, imec research group at KU Leuven en imec-IDLab-UGent.

Scroll to top