Magdag op campus KULAK: niets moet, anders mag

Er wordt vaak gesteld dat de jobs die de leerlingen van vandaag in de toekomst zullen uitoefenen nu nog niet bestaan. Hoe bereiden we hen daar dan zo goed mogelijk op voor? Zeker is dat technologie een belangrijke plaats inneemt in de wereld van vandaag en morgen. Daarnaast worden samenwerken, kunnen overleggen, informatie opzoeken en analyseren zeer belangrijke sleutelcompetenties. Het onderwijs moet inspelen op die (toekomstige) noden en technologie is daarbij het medium bij uitstek. Steeds meer scholen en ook bedrijven denken er zo over en gaan ermee aan de slag. Dit zorgt voor een groot aanbod aan apps, tools en infrastructuur. Onderwijstijdschrift Klasse biedt met hun ‘Magdag’ leerlingen en leerkrachten een unieke kans aan om kennis te maken met deze technologische aspecten die het onderwijs van de toekomst mee zullen kleuren.

De hamvraag is: Hoe zetten we nu deze technologieën best in om de grootste leerwinst te bereiken en wat is een goede tool daarvoor? Om dit uit te vissen lopen er diverse projecten tussen KU Leuven Campus Kulak Kortrijk, het bedrijfsleven, het onderwijsveld en imec, ’s werelds toonaangevende onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie. Het zijn deze samenwerkingsverbanden en de daarbinnen opgezette experimenten die vernieuwing tot stand brengen.

Naar aanleiding van de ‘Magdag’ van Klasse stelde onze campus samen met wereldspeler Barco op 2 maart 2018 hun collaboratieve ruimte (www.kuleuven.be/tecol)  ter beschikking van leerkrachten uit het secundair onderwijs. Zo konden zij samen met hun klas experimenteren met de nieuwste onderwijstechnologieën. Meer informatie: https://magdag-kulak.weebly.com/. Lagere scholen kregen dan weer de kans om die dag gebruik te maken van tablets waarop leerlingen een reken- en leesgame konden spelen. Meer informatie: https://leapsbasisonderwijs.weebly.com/vrijdag-magdag.html

Niets moet, anders mag!

Scroll to top