DOCTORAL RESEARCH PROJECT

Febe Demedts

Het project beoogt enerzijds het modelleren van niet-cognitieve leereffecten aan de hand van fysiologische data en zelf-rapportages en anderzijds het evalueren van de effectiviteit van adaptieve en niet-adaptieve digitale educatieve games met betrekking tot aanvankelijk rekenen en aanvankelijk lezen.

Meer concreet zullen in een eerste fase studies worden gedaan, zowel in een meer experimentele context als in een klascontext. In deze studies zal de focus liggen op het valideren van fysiologische maten zoals hartslag, huidgeleiding en huid temperatuur die verzameld zullen worden door middel van wearables voor niet-cognitieve leerkenmerken (bijv. motivatie, angst) tijdens deze onderwijskundige interventies. De relatie tussen zelf-rapportage en fysiologische data zal systematisch onderzocht worden door verschillende parameters in de leeromgeving te manipuleren (bijv. de moeilijkheidsgraad van de taak).

Daarnaast zal in een tweede fase een grootschalige interventiestudie uitgevoerd worden in verschillende klassen om de invloed van verschillende “propensity” factoren (bijv. voorkennis en niet-cognitieve factoren zoals angst) en “antecedent” factoren (bijv. geslacht, SES, thuistaal, activiteiten thuis gericht op aanvankelijk lezen en rekenen) op de effectiviteit van adaptieve educatieve games na te gaan. De data zullen verzameld worden met als doel om de relatie tussen verschillende types van data (bijv. fysiologische data, zelfrapportage en gedragsmaten) beter te begrijpen evenals om inzicht te verkrijgen in de manier waarop aanvankelijk rekenen en lezen bevorderd kan worden bij jonge kinderen.

Person in charge of the project

Duration

  • 2020 – 2024
  • Faculty of Psychology and Educational Sciences
  • Doctoral programma in Educational Sciences (Leuven)

Instructional design & technology

Febe Demedts

Febe Demedts is a PHD researcher in instructional design and technology under the supervision of prof. dr. Fien Depaepe. Her PHD project is titled “The Effectiveness of Adaptive and Non-Adaptive Educational Games”.

Febe has a master degree in educational sciences.

involved projects

Publications

Plugin JSON Content Importer Pro not running: Check Licence!
Scroll to top