LEARNER CONTROL FOR ADAPTIVE LEARING: THE IMPORTANCE OF LEARNERS' PERCEPTIONS

DOCTORAL RESEARCH PROJECT

Mieke Vandewaetere

Beeld je in dat je voor een internationaal bedrijf werkt en dat je baas je vraagt om een bijkomende taalopleiding te volgen. Je gaat akkoord en een aantal dagen later ontvang je de instructies om te starten met je online cursus. Wat dan? Zou je een introductie willen krijgen in de leeromgeving? Misschien een korte video waarin de mogelijkheden van de omgeving worden uitgelegd? Of misschien verkies je om gewoon de omgeving te verkennen, en verwacht je dat zaken die nuttig zijn voor je leerproces aangeduid zullen worden in de omgeving? Misschien volg je liever de structuur van de leermaterialen zoals deze werd aangemaakt door de leerkrachten en experten? Zou je willen leermaterialen overslaan als jij het gevoel hebt dat je ze al beheerst? Of misschien heb je liever wat keuze over wat en hoe te leren op een bepaald moment, afhankelijk van je tijd, je interesses, of je aan het werken bent op een mobiel toestel of niet, afhankelijk van hoe druk je dag was op het werk? 
Dit proefschrift gaat over gepersonaliseerde computergebaseerde instructie, instructie die is aangepast aan de noden, interesses en kenmerken van studenten, cursisten, leerlingen. Ofwel gebeurt de aanpassing of adaptatie door de leerkracht of –in  het geval van computergebaseerde leren– door het programma, ofwel gebeurt de aanpassing door de student zelf. Het eerste type van adaptief leren wordt ook adaptieve programmagecontroleerde instructie genoemd, terwijl het tweede type gezien wordt als aanpasbare instructie, leerder-gecontrolleerd leren of leerderscontrole (hierna genoemd learner control). Learner control als instructiemethode impliceert dat lerenden controle kunnen hebben over de leerinhouden, het tempo, de manier van presentatie, de graad van ondersteuning, etc. Theoretisch gezien zou het aanbieden van controle motiverend moeten werken, maar empirische studies over de effectiviteit van learner control geven geen eenduidig antwoord met betrekking tot de langetermijneffecten op leren en motivatie. 
Dit proefschrift onderzoekt het belang van de percepties van studenten over adaptief leren en controle. Verschillende vragen werden geformuleerd: (1) in welke mate heeft instructie een invloed op de percepties van lerenden over adaptiviteit en controle; (2) vereist het kunnen omgaan met controle extra geheugen en leidt dit tot cognitieve belasting; (3) in welke mate wordt de perceptie van controle beïnvloed door kenmerken van de leermaterialen zelf; en (4) helpt het aanbieden van advies over hoe om te gaan met die controle om leeruitkomsten te verbeteren?
The belangrijkste conclusie van dit proefschrift is dat learner control, zoals aangeboden door de leerkracht of computer, niet altijd als dusdanig wordt gezien door leerders. Andere conclusies zijn, ten eerste, dat leerders hun percepties van en tevredenheid over instructie waarschijnlijk gerelateerd zijn aan motivatie en gedrag van leerders. Ten tweede, dat het mogelijk is om percepties van leerders te veranderen door middel van instructie: het uitleggen van het hoe en waarom van learner control is gerelateerd aan hogere tevredenheid over die controle. Ten derde, leerders zijn geneigd om de structuur van een online cursus te volgen, zelfs wanneer ze vrij kunnen kiezen welke leermaterialen ze willen behandelen. Ten vierde, learner control zorgt voor een bijkomende cognitieve belasting. Ten vijfde, advies over het gebruik van hulpmiddelen is niet effectief als de percepties van leerders niet in rekening gebracht worden. Zelfs wanneer leerders advies krijgen over hoe ze hun gebruik van ondersteunende hulpmiddelen kunnen controleren, dan nog gebruiken ze die hulpmiddelen op een manier die voor hen het meest geschikt lijkt. 
En nu terug waar het begon: Beeld je in dat je voor een internationaal bedrijf werkt en dat je baas je vraagt om een bijkomende taalopleiding te volgen. Zou je in staat zijn om te kiezen welk type opleiding het beste is voor je?

Imagine you work at an international company and your boss asks you to do some additional training on languages. You agree and after a couple of days you receive the instructions to start with an online course. What is next then? Would you like to have an introduction on the learning environment? Maybe a short video explaining you the basic functionalities? Or maybe you prefer to just wander around in the environment, expecting that if something is functional for your learning, it will be indicated by the environment? Maybe you prefer to follow the structure of the course materials as it was created by the expert developers of the course? Would you like to skip learning materials if you have the feeling that you already master them? Or maybe you would like to have choice on what and how to learn at a certain moment, depending on your time, your interests, whether you are working on a mobile device or not, and whether you have had a busy day at work? 
This dissertation is about personalized computer-based instruction or instruction that is adapted to the needs, interests and characteristics of learners. Either the adaptation  is done by the teacher or, in case of computer-based learning, the program; or the adaptation is done by the learner. While the first type of adaptive learning is called adaptive program-controlled instruction, the latter type can be considered as adaptable instruction, learner-controlled learning, or learner control. Learner control as instructional method implies that learners can control the content, the pace, the presentation, the amount of support, etc. Providing learners with control over their learning has been stated to be motivating, although the empirical results on the effectiveness of learner control are inconclusive in terms of long-term learning gains and motivation.
This dissertation focuses on the importance of learners’ perceptions of adaptive learning and learner control. Several questions were addressed: (1) to what extent does instruction affect learners’ perceptions of adaptivity and learner control; (2) does learner control induces additional cognitive load, and more specifically, what type of cognitive load; (3) to what extent are features of the learning materials related with learners’ perception of learner control; and (4) does providing learners with advice on the use of control enhance learning outcomes? 
The main conclusion is that learner control as presented by the instructor is not always perceived in the same way by learners. Other conclusions are that, first, learners’ perceptions and satisfaction with the instruction are likely to affect motivation and learner behavior. Second, it is possible to change learners perceptions by means of instruction: explaining the functionality of learner control results in higher satisfaction with control. Third, learners are inclined to follow the structure of an on-line course, even when they are in control over selection of learning materials. Fourth, learner control imposes additional cognitive load. Fifth, advice on the use of tools is not effective if learners’ perceptions are not taken into account. Even when learners receive advice on how to control their use of support tools, they use the tools in a way that is most feasible for them based on their perceptions of the functionality of control. And now back to where it started: Imagine you work at an international company and your boss asks you to do some additional training on languages. Would you be able to choose what type of training is best suited for you?

Person in charge of the project

Co-promotor(s)

Duration

  • 2007-2011
Scroll to top