Edutablet

De digitale kloof overbruggen in Vlaamse secundaire scholen

Leraren uit het secundair onderwijs in Vlaanderen zijn vragende partij om digitale tools, zoals tablets, te integreren in hun leerplannen,  maar om tegemoet te komen aan die wens moet de juiste content beschikbaar zijn in het juiste formaat – iets waar vandaag nog al te vaak het schoentje wringt.

EduTablet stimuleerde alle relevante stakeholders, waaronder scholen, applicatiedevelopers, uitgevers en academische onderzoekers, om na te gaan hoe we deze digitale kloof het beste overbruggen.

De projectpartners van EduTablet plaatsten de gebruikers, zowel leerlingen als onderwijzers, centraal en onderzochten op basis van hun inzichten:

  • Hoe educatieve apps er moeten uitzien en welke functies ze moeten bevatten.
  • Welke aanpak en technologieën Vlaamse uitgevers kunnen helpen om digitale educatieve content te creëren.
  • Welke aanbevelingen leraars, scholen, uitgevers en beleidsmakers ertoe kunnen aanzetten om ambassadeurs te worden van digitale apps in Vlaamse middelbare scholen.

De resultaten 

  • Eerst moeten enkele technologische hordes genomen worden,
  • Drie prototypes die traditionele leercontent upgraden naar digitale varianten,
  • Blended learning is de toekomst, maar daarvoor moeten we de rol van onderwijzers herdenken.
 

Staff involved

Piet Desmet
Maribel Montero Perez
Mieke Vandewaetere

Partners

  • iLab.O
  • iMinds
  • ICRI
  • SMIT
  • MICT
  • Mmlab
  • Usolv-IT
  • Averbode
  • Bits of Love
  • BLCC
  • Boek.be
  • Cronos
  • KA Ieper
  • Lucernacollege – Antwerpen
  • Plantyn
  • Sint – Pietercollege
  • Sint-Jozefs handelschool
  • Van In 

Duration

  • 01/01/2014 – 31/12/2015

Funding

imec icon

Meer weten? Bekijk de project website.

Scroll to top